onsdag 4 oktober 2017

Dagen före operationen


Idag har jag jag varit på inskrivning på Sahlgrenska.
Jag träffade en sjuksköterska som ställde massor av frågor och sen tog hon blodprov, blodtryck och kollade längd och vikt.
Eftersom vi var i ett rum i den gamla byggnaden med högt i tak och där det ekade var jag extra tacksam att ha TSS-tolk (tecken som stöd) för jag hade svårt att uppfatta vad sköterskan sa trots läppavläsning och det är ovärdeligt med teckenstöd då.
Sen träffade jag narkosläkaren, en jättetrevlig kvinna men hon talade fort och otydligt och trots läppavläsning hade jag missat mycket utan teckentolken.
Såna här stunder inser jag så tydligt varför inte hörapparater längre räcker till.
Slutligen fick jag träffa kirurgen som tittade i örat, pratade om morgondagen och vad jag ska tänka på efter operationen och lite om hur jag kan må efteråt. Han ritade också bakom örat där han ska skära och satte även ett kryss på min högra axel så allt bli rätt imorgon.
Det är på högra sidan, det öra jag hör sämst med, som cochleaimplantatet ska opereras in.
Tror nog kirurg W märkte av min oro, han log mot mig och sa det här kommer gå bra.
Upptäckte efteråt att jag fått ett gulligt bamseplåster på krysset:)
Jag ska ju dubbelduscha med Descutan ikväll och i morgon bitti så plåstret ska göra att inte krysset skrubbas bort.

 

Fram till midnatt får jag äta och dricka sen är det fasta som gäller.
Jag ska vara på plats kl 9:30 imorgon och sen är operationen beräknad till kl 12.
Ikväll är jag tillfälligt utsläppt och ska sova hos kusin E inatt.
Känns skönt att vara hos någon som jag känner väl.
Det är fint att kunna dela oron, men också prata om livet i stort, och nyfikenhet vad framtiden har att bjuda med det nya ljudet och hur detta ska landa till slut.
Ligger på soffan och vilar och samlar mod.
Ni får gärna tänka på mig imorgon, att operationen går bra, att jag kan finna lugn vid narkosen, och att jag vaknar upp och inte mår för dåligt efteråt.
Vet inte riktigt hur morgondagen blir, och när/om jag orkar skriva, men jag återkommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Inkopplad - ett år senare

När jag bestämde mig för att blogga om min operation och ljudresa fanns det flera olika orsaker till det. Dels för att det var ett enkelt ...