tisdag 24 oktober 2017

(O)Balansen




Jag får en del frågor om hur det går så jag tänkte uppdatera läget lite.
Det är en vecka sen jag skrev och det har abslout blivit bättre sen dess.
Mindre värk och det mesta av svullnaden har gått ner.
Smakar fortfarande konstigt i halva munnen/tungan men lättare att gapa.
Känselbortfall i huden kring öra/kind/huvud men det tar nog lite tid för nervtrådarna att läka.
Min tinnitus är stark men det var den ju redan innan operationen. 
Ska bli spännande att se om den påverkas/förändras efter inkoppling.
Helt döv på ena örat men det ändras först efter inkoppling. 
(Några frågar hör du bättre nu, nej inte än utan just nu hör jag sämre)
Jag känner mig piggare men samtidigt tar orken lätt slut och både kropp och själ har stort behov av vila.
Sen är det balansen då. Jo, det går på rätt håll men är väldigt upp och ner.

Jag har läst på lite, eller ganska mycket, om balans. 
Det finns många olika faktorer som kan påverka men när det gäller mitt fall så har jag fått obalans efter min operation. 
Om jag förstått rätt så är det båggångarna (som är en del av innerörat) som registrerar huvudets riktning.
Höger och vänster sida arbetar i par. 
Hjärnan tolkar sedan kroppens läge genom att jämföra intensiteten mellan vänster och höger sida. Så om jag lutar mig så mycket åt ena hållet att jag riskerar att falla utlöses reflexer på samma sida för att parera fallet. (Om båda sidor fungerar som dom ska)
Om vänster eller höger balansorgan är skadat/skadas blir informationen till hjärnan starkt förändrad och ger en kraftig känsla av att det snurrar/yrsel.
Ju mer man alltså utmanar en sådan yrsel desto snabbare blir man faktiskt av med den eftersom hjärnan inser att signalerna inte stämmer överens med verkligheten och därför tolkar om dom.

I mitt fall var balansen på båda sidorna helt som den skulle vara före operationen. (jag gjorde balanstest på Sahlgrenska) 

Sedan under operationen var dom ju inne och "störde" i balansorganet då dom förde in elektroderna. 
Nu är det väldigt olika hur man påverkas efter en CI-operation, alla får inte problem med balansen, men oavsett varför det är så olika så blev jag rejält påverkad i balansen på höger sida. (den sida jag opererades på)
Det går inte vila sig bra från detta utan jag måste framkalla yrsel säger sjukgymnasten jag har kontakt med.
Växla med att göra sånt som utmanar/framkallar yrsel, allt ifrån hur jag tittar upp/ned höger/vänster till att röra huvudet och kroppen på olika vis och sedan vila.
Jag blir inte lika rädd längre när den kraftiga obalansen kommer efter att ha pratat flera gånger med sjukgymnasten som sagt hur jag ska/måste träna.
Det är däremot obehagligt och jag blir lika ledsen när det går bakåt som jag blir glad när det går framåt. 
Detta är inget enkelt jobb, att framkalla yrsel och bli illamående är ju rakt emot vad känslorna säger att jag vill men, jag håller envist på och tränar och det går framåt. 
Sen kände jag mig betydligt bättre i helgen och jag utmanade mig kanske lite för mycket och tror det är därför jag nu har haft två dagar då balansen har varit sämre igen men jag tar nya tag. 
Det är en mental utmaning för mig det här men jag försöker att titta framåt och inte tappa siktet på målet. 
Målet som är att få en chans att höra bättre igen, inte som förut men annorlunda, och förhoppningen är att åter kunna delta och kommunicera bättre i samtalet igen.
Nästa vecka är det ju inkoppling och den största utmaningen på den här ljudresan börjar då hjärnan ska lära sig tolka alla nya ljud.
Den lär få fullt upp så jag hoppas balansen återvänt hyfsat tills dess.




Bilden är tagen en dag då min vän A hämtade mig och tog med mig upp till Mullsjön en bit utanför Hjo.
Som så ofta uppskattar man det lilla ännu mer när kroppen är begränsad.
Efter att ha varit mest bara inomhus pga yrseln drygt ett par veckor så är det att träffa en vän och bara sitta en stund i friska luften guld värt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Inkopplad - ett år senare

När jag bestämde mig för att blogga om min operation och ljudresa fanns det flera olika orsaker till det. Dels för att det var ett enkelt ...